Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Lokal markedsføring

Handle lokalt og vær en del av laget!

I år er virkelig året hvor både forbrukere og næringsliv bør legge igjen pengene i Norge. Bidra til at vårt lokale næringsliv overlever. Bli med på laget og handle lokalt og nasjonalt i 2020.

Den norske krona er betydelig svekket, og mange bedrifter og butikker sliter økonomisk etter at Coronaviruset tvang Norge til å stenge ned. Over en lenger periode har vi nordmenn stått sammen i dugnaden og holdt avstand, vasket hender og blitt hjemme. Vi har fulgt alle oppfordringer om å bidra til å holde smittespredningen nede, og vi har lykkes. Endelig har restriksjonene gradvis blitt opphevet og vi ser at samfunnet litt etter litt normaliserer seg.

Allikevel har bivirkningene av Norges «lock down» så vidt begynt å bli synlige. Ennå vet vi ikke hvor store ringvirkninger dette vil ha for økonomien. Vi må derfor ikke tro at den nasjonale dugnaden slutter her.

Vil du at butikkene skal være der i morgen, må du bruke dem i dag

Nå er det viktigere enn noen gang å handle i de lokale forretningene. Vi må kjøpe brød hos den lokale bakeren og handle fisk i hos din lokale fiskehandler. Vi må «bygge opp» Norge igjen sten for sten, og vi må gjøre det vi kan for at lokale butikker og bedrifter skal overleve.
Mange er kanskje ikke klar over det, men på sikt vil en svekket krone føre til dyrere importvarer. Det bør være en tankevekker for nordmenn som stadig handler utenlandske varer i nettbutikker. La oss heller stå sammen og hjelpe hverandre. Bedrifter og privatpersoner må tilstrebe å bruke pengene sine lokalt, og butikker og bedrifter må vise at de er der for kundene sine ved å tilby konkurransedyktige produkter og tjenester. Husk at nettbutikkene ikke kan konkurrere med god service og varme personlige møter.

Derfor bør du handle lokalt


Ved å handle lokalt er du med på å bevare lokal arbeidskraft og sørge for at ditt lokale næringsliv overlever. En god gjerning tenker du kanskje? Ja, men det gagner også deg og dine sambygdinger. Et attraktivt lokalmiljø bidrar til at flere ønsker å bosette seg der og verdien av boligen din holder seg oppe, og kanskje stiger. Det igjen fører til et rikere og mer interessant arbeidsmarked. Det blir en positiv spiral, på samme måte som at et hardt rammet lokalt næringsliv vil gå utover interessen for å bo og jobbe i området. Dermed blir tilbudet dårligere.
Ved å handle lokalt bidrar du til å holde kjøpekraften oppe. Dermed kan nye aktører komme inn fordi de ser en positiv effekt av å etablere seg i området.

Ifølge Norsk kundebarometer er de fleste forbrukere mer tilfreds med lokale bedrifter og butikker. Noe av fortrinnet til små, lokale aktører er at de kan tilby god kundeservice. Det er kanskje mye av grunnen til at vi også er mer lojale ovenfor lokale butikker. Disse butikkene er helt avhengig av kunder for å kunne drive videre. Ønsker du tilgang til lokale varer og tjenester i ditt nærmiljø, må du være med og bidra til at det blir lønnsomt for dem å drive butikk.
Ifølge en rapport fra Institutt for samfunnsforskning kommer hver femte krone til det lokale organisasjonslivet fra lokale aktører. Et rikt lokalt næringsliv gjør derfor at mye drypper tilbake på de lokale idrettslagene og foreningene.

Næringslivet trenger støttespillere - også av hverandre 


Det er ikke bare butikker som sliter økonomisk som følge av coronaviruset. Også bedrifter som leverer varer og tjenester til næringslivet trenger støttespillere. Lokalt næringsliv bør også benytte seg av hverandre, eller i det minste bruke norske aktører.
Mange ønsker å hjelpe lokale aktører gjennom krisen ved å ta mer gjennomtenkte valg rundt hvor man velger å legge igjen pengene sine. Denne muligheten bør mindre aktører benytte seg av. De bør rette markedsføringen mot sitt nærmiljø, for å oppfordre til støtte og lojalitet.
Dette gjelder på tvers av alle bransjer. Også vi i mediebransjen er avhengig av at det lokale næringslivet legger igjen annonsekroner hos oss. Facebook og Google er gode markedskanaler, men de legger pr dags dato ikke igjen noen skattekroner til oss.

Så vår oppfordring til deg som leser er; fordi dine valg som forbruker kan bli avgjørende for fremtiden til ditt lokale næringsliv, bør du bruke pengene dine lokalt, eller i det minste nasjonalt!


God sommer!

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!