Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Markedskampanje

4 ulike juleshoppere - slik bør du annonsere for å nå dem


Uavhengig av hvilken type juleshopper du skal selge til, så vil søk etter de beste gavene være en viktig del av kjøpsprosessen for dagens forbrukere. Som markedsfører må du være der og veilede dem gjennom julehandelen.

 

"Som julekveld på kjærringa" ser man alltid noen som er ute i siste liten med julegavehandelen. Men for mange er ikke desember bare julestri. Den strukturerte listepersonen er ferdig med julehandelen allerede i slutten av november, etter Black Friday. Noen, spesielt den eldste generasjonen, handler jevnt gjennom hele året og har gjemt unna julegaver hjemme . Andre stresser rundt dagen før dagen. Uansett hvilken kategori man tilhører så er fellesnevneren at de alltid er ute etter et godt tilbud- eller den perfekte gaven.

Mange markedsførere fristes kanskje til å bruke store deler av markedsbudsjettet på annonsering rundt Black Friday og glemmer derfor å snakke til de som aktivt handler over en lenger periode eller rett før jul. La oss ta en nærmere titt på hvem de er:

Tilbudssøkeren

Avventende og strukturert. Tilbudssøkeren er stadig ute etter å gjøre et godt kjøp og bruker derfor mye tid på å sondere terrenget. Mesteparten av handelen gjøres i perioden rundt Black Friday og Cyber Monday, som er mandag etter Black Friday. Personen i denne kategorien er mest sannsynlig blant de vi definerer som Milleniums-generasjonen (født mellom 1980-1994) eller generasjonen som i dag er unge foreldre (Xennials født mellom 1975-1985).

Tilbudssøkeren bruker mobilen i stor grad for å lete etter gode tilbud i forkant av et kjøp. 52% bruker mobilen mens de er i butikken, sannsynligvis for å sjekke om de kan få varen billigere et annet sted. Personen er også ivrig på nettshopping. Over halvparten  foretrekker å handle online, og hele 55 % handler da på telefonen. Selv om store kampanjedager som Black Friday og Cyber Monday er en gullgruve for personer som ønsker å gjøre gode gavekjøp til jul, er det også en ypperlig mulighet til å handle til seg selv. Over halvparten av innkjøpene som blir gjort av tilbudssøkeren i denne perioden er til seg selv.

Hvordan skal du som annonsør kapre de som ikke handler på impuls, men som griper muligheten dersom den er god nok?

Skal du som annonsør overbevise tilbudssøkeren kan det være lurt med gjentagende annonsering (retargeting) med et salgsutløsende budskap. Denne personen er i størst grad representert i aldersgruppen 25-44 år, en gruppe som bruker mye tid online og på sosiale medier. Tilbudssøkeren er ikke impulsiv, derfor vil hyppige påminnelser gjennom programmatisk annonsering og retargeting være et smart virkemiddel for en som trenger det siste lille pushet før kjøpsbeslutningen endelig tas. I tillegg bør du være den første som dukker opp i relevante søk i Google, for tilbudssøkeren snur gjerne i døra på butikken dersom varen er billigere et annet sted.
 

Den tankefulle (hele året-shopperen)

Blant de eldste generasjonene som tilhører Boomers (født mellom 1946-1964) og Generasjon X (1965-1979) finner vi "hele året-shopperen" som til stadighet handler gaver etter hvert som de kommer over dem. Da ligger det gjerne en personlig tanke bak kjøpet. Også de kjøper på nett, faktisk mer enn halvparten, og 82 % bruker søkemotoren i forbindelse med shoppingen. Likevel foretrekker 55 % å handle i fysiske butikker.

På jakten etter den perfekte gaven kan du være der å veilede dem gjennom riktig annonsering

"Hele året-shopperen" er ikke nødvendigvis mest opptatt av pris og gode tilbud. Denne personen kjøper ut fra følelser og omtanke. "Den perfekte gaven for 10-åringen" og "Overask din kjære med denne genseren" vil mest sannsynlig være effektive budskap rettet mot den tankefulle juleshopperen. Denne personen vil kjøpe unike gaver som huskes, og går gjerne en ekstra runde for å finne den perfekte gaven.

Tidlig ute-shopperen

Enkelte mennesker har aldri dårlig tid, og er alltid ferdig med det de skulle ha gjort før noen av oss har rukket å tenke. Julehandelen er unnagjort i perioden før og rundt Black Friday. Hvem er de? Det gjelder i størst grad de aller eldste (1946-1964). Til tross for alderen er de ivrige på nettshopping, og bruker faktisk mer tid online enn i fysiske butikker. De gjør i liten grad research for å ta den beste avgjørelsen før de handler, men de bruker likevel søkemotoren i forbindelse med shoppingen. Også selve shoppingen gjøres ofte fra mobil.

Hvordan skal du sørge for å komme på listen til denne personen?

Sørg for å annonsere i god tid og helt frem til store salgsdager slik at listepersonen husker deg og ditt tilbud når shoppingplanen skal legges. 

Siste liten-shopperen

Heseblesende, stressende og dårlig tid. Slik kan denne personen best beskrives når julehandelen skal gjøres- rett før jul. Dette gjelder stort sett de yngste, men også besteforeldre-generasjonen. Siste liten-shopperen gjør unna 54% av shoppingen på nett. De har ingen plan for hva eller hvor de har tenkt til å handle, og vurderer flere ulike forhandlere når de starter julehandelen. Hele 83% bruker en søkemotor relatert til shoppingen, men de gjør lite research i forkant for å finne den beste løsningen. Kun 43% besøker flere enn en nettside når de gjør unna shoppingen online, sannsynligvis fordi de ikke har tid til å sondere seg i netthandels-terrenget.

Hvordan kan du henvende deg til personer som har dårlig tid?

Først og fremst må du dukke opp i søk når denne personen skal handle. Søkeord og brukervennlige nettsider vil være avgjørende for at denne personen skal finne dine produkter. De gjør ett enkelt søk og går inn på det beste treffet de får. Lokal annonsering vil også være en fordel fordi man kan spille på kort reisevei og shopping i kjente omgivelser. 

Internett har endret måten vi handler på. Vi bruker langt mer tid på å innhente informasjon og inspirasjon samt ta beslutninger i forkant av et kjøp enn vi gjorde tidligere. Nettopp derfor er det så viktig at annonser oppleves relevant. For annonsører vil det være avgjørende å kjenne målgruppen og vite hvor den befinner seg.

Vi har laget en målgruppeanalyse slik at våre annonsører kan bli bedre kjent med hvem som leser Budstikka. Lurer du på om du kan treffe din målgruppe gjennom lokal annonsering i Budstikka? Last ned vår gratis målgruppeanalyse. 

New call-to-action

Motta våre nyeste blogginnlegg!