Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Markedskampanje

Slik får du større kontroll over annonsekjøpene dine


Gjennom programmatiske kjøpsplattformer får du som annonsør mulighet til å plassere dine annonser hos utvalgte mediehus, hos et utvalgt publikum, uten å forplikte deg til en spesifikk sum. Dermed sikrer du kontroll på annonsekjøpene dine, samtidig som du unngår å bruke penger på de som ikke er i målgruppen din.


 

Hva er egentlig programmatisk annonsering?

Kjøpsmetodikken går ut på at annonsøren kjøper visninger, det vil si en annonseplass, på flere ulike medier for å nå ut til en målgruppe man på forhånd har definert. Det betyr at annonsen din ikke bare vises et gitt antall ganger på samme nettside, men den beveger seg på tvers av mediene der målgruppen befinner seg. Denne prosessen går automatisk, og man kan når som helst putte på mer penger eller velge å avslutte annonseringen.

Du har sikkert lagt merke til annonser som dukker opp på ulike nettsteder du er innom. Ofte følger disse annonsene deg uansett hvor du beveger deg, og om du registrerer innholdet i annonsen bevisst eller ubevisst, vil de til en viss grad påkalle din oppmerksomhet. Spesielt etter at du har gjort et søk relatert til annonsens innhold. Som leser vil du da være innenfor annonsørens målgruppekriterier. Det er dette vi kaller programmatisk annonsering. Det er en meget effektiv måte å nå ut til ditt publikum gjennom flere ulike medier for å påvirke deres kjøpsbeslutning.

En auksjon blant annonsørene på nett

Ved å benytte slik annonsering har du full kontroll på hvordan du bruker dine annonsekroner. Hver gang noen i din segmenterte målgruppe går inn på en nettside som inneholder annonser, vil det i bakhånd foregå en auksjon på nett. Den annonsøren som har det høyeste budet av de som ønsker å benytte annonseplassen vinner. Målgruppekriteriene og ønsket budsjett er allerede bestemt i forkant, noe som gjør at prosessen kan avgjøres i løpet av millisekunder.

For at programmatisk annonsering skal gi best mulig effekt er det viktig med riktig målretting slik at den oppmerksomheten du tilkaller deg med stor sannsynlighet vil påvirke mottakers interesse.  Med flere millioner nettsteder der bannerannonsene vises, er det nok av steder hvor du kan treffe din målgruppe.

Treffsikkert og kostnadseffektivt

Slike programmatiske annonsekjøp vil være meget treffsikre og kostnadseffektive hvis du bruker systemet på riktig måte. Først og fremst må målgruppen du ønsker å treffe være tydelig definert. Det er også viktig at du følger med på hvordan annonsen presterer underveis, slik at du kan putte på mer penger dersom resultatene er gode, eller man kan velge å gjøre endringer underveis for å optimalisere annonsen. Det er dette man kaller «performance marketing».

Fordi man gjennom programmatisk annonsering kjøper både selve målgruppen og plasseringen, vil annonsen gi en langt større treffsikkerhet. Hvis du vet at målgruppen din spiller mye golf, vil for eksempel norskgolf.no være en god plassering for dine annonser. Da unngår man i større grad at de som ikke er interessert i produktet/tjenesten ser annonsen. Når man snevrer målgruppen sin får man færre, men mer treffsikre visninger. Det vil i seg selv være kostnadsbesparende.

Øker bevisstheten rundt din merkevare

En bannerannonse retter seg mot en målgruppe basert på demografi, geografi og/eller digital atferd. Hvorvidt man ønsker å annonsere med et salgsutløsende budskap eller man vil skape oppmerksomhet rundt merkevaren sin, avhenger av målet med kampanjen. Budskap og målgruppe vil være avgjørende for om annonsen bidrar til å bygge en sterkere merkevare eller oppnå klikk inn til nettsiden med et direkte salgsbudskap.

 

sjekkliste-markedskampanje

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!