Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Markedskampanje

Folk i Asker og Bærum vil betale mer for kvalitetsvarer

I en undersøkelse gjennomført av Kantar, hvor forbruker- og mediavaner i hele landet kartlegges, kommer det frem at Budstikkas lesere er villig til å betale mer for kvalitetsvarer enn de som ikke leser avisen. Hva har dette å si for deg som annonsør?

Det at noen er villige til å betale mer for kvalitet henger ofte sammen med inntekt. I Forbruker- og mediaundersøkelsen ser vi at personlig inntekt for Budstikkas lesere ligger langt over hva respondentene som ikke leser avisen har. Det gjelder spesielt de som leser nettavisen. For en annonsør kan slike funn være verdifull informasjon når det kommer til hvordan de skal snakke til målgruppen.

Salgsutløsende eller merkevarebyggende annonsering - hva lønner seg?

Hvorvidt du skal kjøre en salgsutløsende kampanje med gode tilbud, eller en merkevarebyggende kampanje for å øke bevisstheten rundt din merkevare, avhenger av hva du vil oppnå med annonsen. Salgsutløsende kampanjer vil ha en kortsiktig effekt og fungere for en kort periode. Merkevarer som er godt etablert i markedet trenger nødvendigvis ikke ha fokus på prisutløsende kampanjer da betalingsviljen ofte øker etter hvert som merkevaren har fått en god posisjon i markedet.

For en kjøpesterk målgruppe i Asker og Bærum ser vi at leserne ikke nødvendigvis er så opptatt av pris, men snarere kvalitet.

Apple er et eksempel på et selskap som har hatt stor suksess med å bygge opp merkevaren sin. Selv om Apple ligger høyere i pris enn flere av sine konkurrenter, selges det mange millioner iPhoner årlig. Tallet for 2018 var 217 millioner solgte iPhoner. Hvorfor så mange velger en iPhone fremfor en billigere konkurrent handler mye om nettopp merkevaren Apple. Kunder er villige til å betale en høyere pris fordi de forbinder Apple-produkter med kvalitet, stilrent design og høy brukervennlighet. Apple har lyktes med å tilføre merverdi til merkenavnet, og med det en solid markedsandel.

De fleste kjøpsbeslutninger tas i underbevisstheten

I dagens marked er det et stort mangfold av leverandører. Veldig få kunder har tid eller ork til å sette seg inn i alle de ulike merkene som finnes hver gang de skal gå til anskaffelse av et nytt produkt eller en ny tjeneste. En enkel og komfortabel løsning kan ofte være å velge ut et par ulike modeller som undersøkes nærmere. Når beslutningen skal tas, vil det for mange føles trygt å velge velkjente leverandører man har kjennskap til. Hvis du som annonsør har sørget for å jevnlig annonsere i kanaler der du treffer kundemassen din, vil det øke sjansen for at folk husker merkevaren din når de starter en kjøpsprosess. Dersom merkenavnet ditt blir forbundet med god kvalitet og et trygt kjøp, har du allerede vunnet mange kunder. Hele 90 % av alle kjøpsbeslutninger gjøres i underbevisstheten for å slippe å ta stilling til alle mulige valg. Tallet kan tyde på at om du har et kjent merkevarenavn er det lettere å oppnå lojale kunder.

Hvor ofte skal du pushe budskapet ditt?

Paagaaende-reklame

Som annonsør vil du gjerne at flest mulig skal få med seg annonsen din, og at flest mulig skal oppfatte budskapet som relevant. Men hvor ofte skal du eksponere målgruppen din for annonsen? Ved for stort trykk kan du fort oppfattes som plagsom, noe som kan påvirke konsumenten på en negativ måte. Er du for tilbakeholden kan forbrukeren oppfatte deg som irrelevant. Det gjelder å finne en gylden middelvei.  

Folk hater ikke reklame, de liker bare ikke dårlig reklame

Det som skiller god reklame fra dårlig reklame er først og fremst relevans. Digitale annonser som forbrukerne oppfatter som relevant har langt større effekt og sjansen for at personen som ser annonsen velger å agere med den er større. I følge eMarketer sier folk at de liker digitale annonser som kan:

  • Tilby rabatter på produkter (52%)
  • Hjelpe dem å oppdage nye produkter (48%)
  • Påminne leseren på produkter som personen tidligere har vist interesse for (37%)

Derimot liker folk dårlig annonser som:

  • Gir en dårligere brukeropplevelse (49%)
  • Viser produkter som ikke er av noen interesse (46%)
  • Oppfattes som påtrengende (42%)

8 % sier at annonser som er altfor fargerike og muntre for dagens verdensbilde er de aller verste reklamene.

I hvilken kontekst reklamen vises i har noe å si for hvor langt forbrukeren har kommet i sin kjøpsavgjørelse. For en som akkurat har startet sin prosess med å innhente informasjon vil pågående annonsering med direkte salgsbudskap kun virke irriterende. Derimot vil det være langt mer sannsynlig at personen klikker på en informativ annonse som viser ulike varianter, fordeler eller spesifikasjoner.

Slik lager du relevante annonser

Relevans styres av data. For en annonsør kan de digitale sporene en forbruker legger igjen utnyttes og brukes til å sørge for relevant annonsering mot riktig målgruppe. Jo mer data man får tilgang på, jo lettere vil det være å forstå forbrukeren. Skal man lykkes med annonsering i dag må man klare å tilpasse seg kjøpsreisen til dagens forbrukere. Kjøpsreisen er ikke lenger linjær. Forbrukerne tilnærmer seg produkter i ulikt tempo, i ulike kanaler og på ulikt tidspunkt. Som annonsør bør man derfor sørge for å rette riktig budskap på riktig tidspunkt, tilpasset hver enkelt person.

Lurer du på hvem målgruppen i Asker og Bærum er? Last ned oversikten som viser hvem den typiske leseren er og se om du treffer din målgruppe gjennom Budstikka.

New call-to-action

Motta våre nyeste blogginnlegg!