Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Merkevarebygging

Derfor må du tenke på målgrupper når du markedsfører biler

Bilen din reflekterer din personlighet. Når du skal markedsføre ditt bilmerke må du ha klart for deg hvem du ønsker at skal kjøpe din bil og konsentrere deg om de menneskene. Bil er for mange som religion – de fleste har en overbevisning.

Å markedsføre medlemskap i en supporterklubb til rivaliserende lags supportere er meningsløst. Slik bør du tenke når du markedsfører bil – hvem liker denne bilen?

Bilen spiller en så stor rolle i nordmenns dagligliv at de aller fleste har et forhold til det. Selv et ikke-eksisterende forhold til bil er et slags forhold. Derfor er bilmerker noen av verdens mest kjente merkevarer, og det er sterke følelser knyttet til dem. Følelser knyttet til bilmerker kan handle om luksus, status, fremkommelighet, funksjonalitet, nostalgi, fart eller pris.

Finn dine nøkkelord og dyrk dem

Nøkkelord er ordene som skal lede kunder inn til deg når de søker etter sine krav til en bil. Når du skal markedsføre ditt bilmerke bør du gjøre deg opp noen tanker om hvilke ord som definerer ditt bilmerke. Hva ønsker du at kunden skal tenke. Ford er i dag synonymt med utstyr. Ford S-Max har alt dette, men plass er kanskje det viktigste nøkkelordet. En Toyota signaliserer trygghet, mens en Volvo signaliserer sikkerhet. Velger du en Porsche velger du en helårs sportsbil for norske forhold, mens en BMW er valget for han som gjerne vil ha Porsche, men som søker mer funksjonalitet enn hva en Porsche kan tilby.

Tilpass budskapet og lag personas

For at kommunikasjonen i markedsføringen skal fungere må du først og fremst vite hvem som er dine potensielle kunder og hvem bilmodellen er aktuell for? Hvordan skal du få fortalt at bilmodellen din egner seg for målgruppen?

Ved å lage en idealkunde, en såkalt personas, er det enklere å etablere et personlig forhold til den du skriver til. Du kjenner til styrker og svakheter, og viktigst at alt hvilke utfordringer personen har når det kommer til det å velge bil. Fokuser på egenskaper ved bilen som er verdifull for målgruppen. Er det viktig med plass til barnevogn eller hundebur i bagasjerommet? Er rekkevidde avgjørende i personens kjøremønster? Er personen miljøbevisst?

Når du skal utforme et budskap til målgruppen må du bruke vinklinger som treffer målgruppen. For veldig mange er bilen en del av deres personlighet. Det er en sosial status som representerer hvem du er. Når du kommuniserer, bruk virkemidler som spiller på følelser og opplevelsen kunden får av å kjøre bilen.

Langsiktig markedsføring

I tillegg til å kjenne målgruppen og skrive innhold som er tilpasset dine personas, bør du ha en plan for hva du ønsker at innholdet skal bidra til. Man kan lage salgsfremmende budskap som kun har til hensikt å selge flere biler. Det kan egne seg for en planlagt kampanje som går over en kortere periode. Men tilbudskampanjer er ikke nok i seg selv for å selge biler. De færreste kjøper bil fordi de kommer over et godt tilbud. Det ligger en lenger prosess i bakhånd hvor kunden allerede har lest seg opp og evaluert flere alternativer. Derfor vil den langsiktige, strategiske jobben du gjør i markedsføringen være med på å bygge opp et bevisst forhold til merkevaren for målgruppen.

En godt innarbeidet merkevare med et kjent slagord har den fordelen at de ikke trenger å kommunisere så mye utover det. Mottakeren vet umiddelbart hvem som er avsender og hvilke verdier denne merkevaren har.

Vi slår derfor et slag for langsiktig markedsføring med merkevarebyggende tiltak som bidrar til økt bevissthet rundt bilmerket. Over tid vil en slik strategi gi høyere avkastning for din forhandler.

Se første episode av vår videoserie hvor vi følger rådgiver Anders Berg gjennom sin kjøpsprosess når han skal kjøpe seg ny bil. 

kjopsreisen bil merkevarebygging

Motta våre nyeste blogginnlegg!