Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Merkevarebygging

Hva er merkevarebygging og hvorfor er det så viktig i bilbransjen?

Merkevarebygging er enkelt forklart alle aktiviteter som er med på å skape, posisjonere og opprettholde et image og omdømme av en merkevare eller tjeneste.

 



 

Når vi foretrekker en merkevare fremfor en annen er det først og fremst fordi den har en verdi vi ønsker å bli assosiert med

En godt etablert merkevare vil i de aller fleste tilfeller bli foretrukket uavhengig av om den er best i pris, kvalitet eller om den er konkurransedyktig. Merkevarebygging handler nemlig først og fremst om følelser. Når vi skal kjøpe oss en ny bil har de aller fleste av oss allerede noen foretrukne bilmerker vi vurderer. Og det gjerne før vi i det hele tatt har startet prosessen med å innhente informasjon om viktige detaljer som motorkapasitet, størrelse på bagasjerom, rekkevidde osv. På mange måter kjøper vi ikke bare et fremkomstmiddel når vi handler bil, vi kjøper også en personlighet, en oppfattelse av hvem vi er og hvordan vi ønsker å fremstå. Derfor er vi ofte villige til å betale mer for en merkevare fremfor en annen, fordi vi kan assosiere oss med de verdiene merkevaren representerer. 

For et bilmerke vil det på sikt derfor være meget lønnsomt å bygge opp en solid grunnmur rundt merkevaren, som bringer frem klare assosiasjoner når noen tenker på for eksempel Audi eller Volvo. Med en top-of-mind posisjon er det den sterkeste merkevaren som ofte blir vurdert først.

Nettopp derfor er det så viktig med merkevarebygging i bilbransjen

Når vi kjøper bil er kjøpsprosessen litt annerledes enn når man kjøper hyllevarer i butikken. Kjøpsavgjørelsen blir ikke tatt i det du står i butikken og vurderer hva slags type kjøttdeig du skal ha til tacoen. Det aller første vi gjør er å lete etter den bilen som kan dekke behovet som har oppstått. Nå er det ikke slik med biler at kun den ene merkevaren kan dekke ett enkelt behov. Nettopp derfor er også konkurransen så stor. Hvis du er ute etter en større bil fordi det er familieforøkelse på gang, så kan man i prinsippet kunne kjøpe en bil som har plass til barnesete og vogn av hvilken som helst forhandler. Men som bilkjøper er man ute etter noe mer enn kun den praktiske delen. For min del ville jeg tenkt på Volvo som beste alternativ til en trygg familiebil. Jeg ville følt en trygghet og at jeg tok ansvar for for sikkerhet ved å velge Volvo, fordi så lenge jeg kan huske, har Volvo vært selve definisjonen av familiebilen.

Det betyr derimot ikke at et annet bilmerke ikke er med i evalueringsprosessen selv om det ikke kommer opp som et umiddelbart første alternativ. Bilkjøperen vil sannsynligvis begynne å lese seg opp på flere bilmerker og modeller og gjøre relevante googlesøk. Og det er i disse søkene du som forhandler bør dukke opp med nyttig og inspirerende innhold som gjenspeiler merkevaren og de verdiene den står for, og som gjør det enkelt for bilkjøperen å finne relevant informasjon.

Så hvor begynner bilforhandleren egentlig når merkevaren skal styrkes?

  1. Hvem skal man være for kunden?
    Det aller første man bør gjøre er å lage en klar og tydelig strategi for hva man ønsker at folk skal assosiere merkevaren med. Den må bygges i hodet på folk. Hva føler folk når de ser bilmerket? Representerer bilen status, trygghet, makt, sportslig? En stasjonsvogn som har god plass til barneseter og vogn, og som er trygg å kjøre og som tar deg hele veien til hytta selv på det verste vinterføret, vil typisk være en assosiasjon til familievennlig, robust og trygghet.
    En rask, snerten sportsbil med et stilig eksteriør vil for mange være en assosiasjon til vellykket og mektig.
    Det er viktig at man ikke prøver å være noe annet enn hva kundene faktisk oppfatter merkevaren som. Med motstridende verdier blir det vanskelig å skulle etablere en merkevare.

  2. Hvordan skal man skille seg ut?
    Hva er merkevarens visjon, misjon og verdier? For å kunne skape noe unikt som skiller seg ut, og som alle i bedriften har en felles forståelse av, må man ha en felles visjon, noe som beskriver en ønsket tilstand. Misjon handler om hvordan man realiserer visjonen, uten at det nødvendigvis skal kommuniseres til kundene. Dersom de ansatte som jobber med å skape en sterk merkevare vet hvem de er, hva de gjør og hvem de gjør det for, jobber de alle sammen i lik retning for et felles mål. Når man jobber mot et felles mål med samme verdigrunnlag vil de alle være med å bygge merkevaren sterkere for hver dag.

  3. Hvordan skal man kommunisere?
    "Et godt rykte er lettere å miste enn å få". Vi bruker sosiale medier til å spre gode og dårlige erfaringer med merkevarer, og overflod av innhold og reklame gjør at det blir enda viktigere å finne sin posisjon og hvordan man kan skille seg ut fra konkurrentene. Det gjelder enten du er en lokal bilforhandler eller en nasjonal forhandler.

    Hvordan kunden blir møtt av de ansatte i en bedrift er med på å bygge en sterkere merkevare, eller svekke den avhengig av hvordan kunden opplever å bli møtt. Merkevarebygging handler om hva slags inntrykk som etterlates hver gang en kunde er i kontakt med avsender av merkevaren. Derfor bør ethvert kontaktpunkt være gjennomtenkt og skape en verdi for kunden. Ethvert brev, det være seg faktura eller nyhetsbrev, en brosjyre eller prisliste, bør ha samme visuelle og verbale stil og språk. Det skal ikke være noen tvil om hvem som er avsender.

Ved å bygge en solid grunnmur der du vet hvem du ønsker å være, hva du ønsker å gjøre og hvorfor du gjør det, er veien videre enklere å peile inn.

Se første episode av vår videoserie hvor vi følger rådgiver Anders Berg gjennom sin kjøpsprosess når han skal kjøpe seg ny bil. 

kjopsreisen bil merkevarebygging

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!