Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Merkevarebygging

So colorful- So ZOE (kundecase)

Renault ZOE er den elbilen som gir mest rekkevidde for pengene. Det er ikke uten grunn at det er Europas mestselgende elbil. Hvem passer ZOE til og hvem er mest interessert i bilen?

Kvinner viste en stor interesse for bilen

Ved å kjøre målrettet annonsering mot de som har besøkt nettsiden til Motorforum og lest om Renault ZOE, kunne vi ta ut data på hvem denne gruppen var. Det viste seg å være en stor andel kvinner som hadde vist interesse for bilen (44 %). Likevel, til tross for høy interesse uteble henvendelsene (kun 15%).

Budstikka annonsesalg og B17 Media så derfor et stort potensial i å snakke tydeligere og mer direkte til kvinner i markedskommunikasjonen. 

Hvilke verdier tiltrekker kvinners oppmerksomhet?

For å treffe denne gruppen måtte vi først avklare hvilke verdier og egenskaper som tiltrekker kvinners oppmerksomhet når det kommer til valg av bil. En stor utfordring for bilforhandlere og retail generelt, er å bryte gjennom reklamemuren og alt støyet som florerer i digitale kanaler og nå ut med sitt budskap. Spesielt elbilmarkedet er preget av sterk konkurranse hvor pris og produkt ofte er det tradisjonelle argumentet man forsøker å konkurrere på. Vi mener at pris ikke nødvendigvis er avgjørende ved valg av bil, fordi bil representerer så mye mer enn kun et fremkomstmiddel.

For å gjøre det enklere for forbrukeren å skille ut de ulike variantene som bilforhandlere tilbyr, tror vi det vil være mer virkningsfullt med merkevarebyggende markedsføring som fokuserer på verdier og sterke assosiasjoner til bilmerket.

Vi ønsket å snakke direkte til kvinner, med formål om å skille Zoe ut fra konkurrentene. Det gjorde vi ved å fokusere på verdiene vi tidligere hadde kartlagt som viktige faktorer for kvinner. Visualiseringen i kommunikasjonen tok for seg bilen i ulike brukssituasjoner, kun med fokus på opplevelse og ikke på pris.

Antall henvendelser fra kvinner økte fra 15 til 49 %

I første omgang ble kvinnene eksponert for annonser hvor de ble gjort oppmerksomme på Zoe og utvalgte egenskaper (fargevalg, sikkerhet, enkel). Deretter ble de kvinnene som hadde vist interesse for annonsene eksponert for nye annonser og et mer treffende budskap med formål om å øke interessen ytterligere.

Målgruppen var altså kvinner i alderen 30-60 år.

So colorful, so safe, so easy

Det ble laget 16 ulike budskap i 50 ulike annonseformater som ble delt på Facebook. Budskapene fokuserte på fargevalg, sikkerhet og fleksibilitet. Resultatene viste en økning i henvendelser fra kvinner fra 15 % til 49 %. 

Se siste episode av vår videoserie når Anders Berg tilslutt ender opp med å kjøpe seg bil. 

New call-to-action

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!