Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo

Slik kan du engasjere målgruppen med oppfølgingsannonser

Retargeting, eller det man på norsk kaller oppfølgingsannonser, kan være en effektiv måte å fange oppmerksomheten til de som allerede har vist en interesse for dine produkter eller tjenester. Blir denne metoden brukt riktig vil forbrukeren oppfatte annonsen som relevant, og du vil kunne oppnå gode resultater og målbar effekt.

 

Vær kreativ når du sette opp en retargeting-strategi

Tenk nøye gjennom hva du vil kommunisere i oppfølgingsannonsen. Forbrukeratferden ved kjøp av produkter og tjenester endrer seg raskt. Derfor bør all kommunikasjon forankres i en løpende forståelse av målgruppen din. Her kommer analyse og innsikt inn. Verktøy som Google Analytics, Google Trends og Facebook Insight gir deg god forståelse av både målgruppen din og deres kjøpsreise.

I første fase handler det om å fange oppmerksomhet. Få frem bedriftens identitet og hvilke verdier den står for. I tillegg må budskapet være relevant for målgruppen slik at det skaper trafikk, engasjement og viktig innsikt i målgruppens kjøpsatferd

I andre fase ønsker vi å påvirke de som allerede har vist interesse for budskapet ditt i første fase. Innsikten fra analyseverktøyene gir deg detaljinformasjon om hva du skal kommunisere i den salgsutløsende fasen. Hvilke sider besøkes mest? Hvilke produkter/tjenester er kundene dine ute etter? Hvorfor falt kunden av når den skulle fylle ut kontaktskjema? Her har mange annonsører mye å hente. Dette kan utgjøre en verdifull forskjell på resultatet.

Målrettet annonsering i Facebook

Facebooks annonseoppsett hjelper deg langt på vei med å sette opp målretting. Foruten de klassiske demografiske, geografiske og interessebaserte parameterne, understreker Facebook at den beste måten å bearbeide målgruppen er fra førstepartsdata som er hentet fra din egen nettside. Dette krever at du har en innholdsrik, engasjerende og informativ nettside. Det gjør etterarbeidet i markedsføringen mer effektiv.

Dette kan du gjøre i Facebook:

  •         Saved Audience

Facebooks egne dataparametere omfatter geografi, interesse, inntekt, alder, kjønn og plattform (mobil/desktop/tablet). Det fungerer godt om du allerede vet mye om målgruppen din.

  •         CRM-lister

Forutsatt at du har innhentet samtykke i henhold til GDPR, kan du laste opp dine CRM-lister (e-poster) direkte i Facebook og rette annonsebudskap mot disse. Det er viktig at du jobber aktivt med å bygge opp kundebase, for så å bruke det i markedsføringen.

  •         Skreddersydd publikum 

Skal du snakke til målgruppen din bør du basere målrettingen din på atferd. Med dette menes (potensielle) kunder som allerede har engasjert seg med innholdet ditt – være seg på Facebook-siden din; gjennom dwell time, likes, delinger, kommentarer etc. Disse kan du rette mer salgsutløsende budskap mot, da de allerede har vist interesse.

Det andre, og mest verdifulle publikummet, henter du fra nettsiden din. All data fra ditt eget nettsted er førstepartsdata. Dette har du hentet samtykke fra, ved at de (som oftest) aksepterer at du benytter deg av informasjonskapsler.

  •         Speilpublikum

Sist, men ikke minst kan du på bakgrunn av punktene ovenfor, speile opparbeidet publikum. Det betyr at Facebook, basert på datafangsten din, kan doble målgruppen din og på den måten øke rekkevidden. Lookalike-målgrupper er et segmenteringsverktøy i Facebook som finner brukere hvis demografi og interesser ligner dine eksisterende følgere. Slike målgrupper er enkle å lage og implementere, og er et effektivt verktøy for å finne brukere med høy konverteringspotensiale. 

Trenger du en nærmere innføring i alle begrepene rundt annonsering og markedsføring? Last ned vår a-å ordliste her, og lær mer om alt fra CTA, CPM, Native ads og andre ord og uttrykk.

ordliste annonsering

Motta våre nyeste blogginnlegg!