Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Lokal markedsføring

Slik markedsfører du deg til riktig målgruppe

Dersom du kjenner målgruppen din og ønsker å synliggjøre merkevaren din, er programmatisk annonsering et utmerket valg. Det sikrer at du sprer budskapet ditt til riktig målgruppe. Her kan du lese mer om hvorfor.

Hvem treffer du egentlig med annonseringen din?

Programmatiske annonsekampanjer er annonseplasser kjøpt automatisk på børs. De gir mulighet til å kunne levere svært relevant, effektiv og målbar annonsering. De kjøres på utvalgte nettsider og mot utvalgte målgrupper. I slike kampanjer styrer vi et bestemt budskap mot kjøpergruppen din, der målet med kampanjen kan være å bygge oppmerksomhet rundt ditt produkt eller merkevare. Med slike bannere kan du kommunisere til de som har besøkt nettsiden din, eller informere om en kampanje du har gående.

Som oftest kan dette brytes ned i enten kjøpsutløsende eller merkevarebyggende kampanjer. Det er viktig å huske på at kjøpsutløsende kampanjer kan ha mindre effekt hvis du ikke har en kjent merkevare fra før.

Hvor passer det med programmatisk annonsering?

  • Lokale medier for gjenkjennelighet
    Ved å benytte lokale medier i annonsering treffer du også lokale kunder. Det skaper en lokal relasjon til fysisk beliggenhet, og setter avsenderen i en lokal kontekst.

  • Regionale medier for god dekning
    Ved å være synlig i regionale medier vil du kunne nå ut og tiltrekke deg nye kunder som bor utenfor ditt lokalområde.

  • Nisjemedier
    For å treffe smalere målgrupper og de som er oppriktig interessert i produktene dine, er nisjemedier et godt valg.

Hva med geografisk avgrensning?

Geografi er en essensiell del av annonseringen. Her kreves det et godt samarbeid med kunden for å finne ut hvor det er mest hensiktsmessig å avgrense kampanjen. Geografisk avgrensning øker sjansen for at du treffer forbrukerne som faktisk er interessert i, og har mulighet til å handle hos deg. Det er viktig å utforme annonsene slik at de speiler de geografiske områdene de blir vist i. Hvis en annonse har en lokal forankring, enten i form av visuell gjenkjennelse eller med stedsnavn, så vil det gi kampanjen et bedre resultat.

Les også: Slik gir programmatisk annonsering gode resultater

Hva vil du oppnå med kampanjen?

Noe av det første du som annonsør bør gjøre er å sette deg et tydelig mål for kampanjen. Dersom kampanjens hovedfunksjon er økt salg, bør du fokusere mest på førstepartsdataen, det vil si egen data. Her er konvertering de viktigste KPI’ene. Dersom konvertering er målet for kampanjen, kan ønsket respons være antall bestillinger direkte fra annonsen, salg fra nettbutikk, besøk på en spesifikk side, påmelding til nyhetsbrev eller utfylling av et kontaktskjema. 

Hvis formålet derimot er visninger, for eksempel i en merkevarebyggende kampanje, så er plasseringen og formatene det sentrale. Da er CPM og visninger de viktigste KPI’ene å følge med på. CPM er kostnaden for å kjøpe tusen visninger i målgruppen. 

En god kampanje bør inneholde litt fra begge verdener

En kampanje skal både kunne selge kampanjeproduktet og "varme opp" leseren til neste kampanje, slik at de blir mer og mer kjent med produktet. Du bør derfor alltid tenke på hele prosessen, fra leseren blir oppmerksom på produktet/tjenesten, til den blir interessert og tilslutt ender opp med en avgjørelse. Det er det som kalles kjøpsreisen. 

En annen ting som er viktig er å ikke skru av annonseringen helt etter endt kampanje. Man vet sjeldent når konverteringen faktisk kommer. Derfor bør man alltid være tilgjengelig slik at man kan fange oppmerksomheten til leseren på et senere tidspunkt, dersom den ikke konverterer der og da. 

Slik kan du avgrense målgruppen din

I programmatiske kampanjer bruker man målgruppekategorier. Hvem, ifølge datamaterialet, er interessert i det du vil kommunisere ut?

Dersom du ønsker å øke merkevarebevisstheten blant for eksempel barnefamilier, kan du segmentere ut en målgruppe basert på familier med små barn som har vist interesse for barneutstyr. 

Det kan være lurt å jevnlig teste ut nye målgrupper. På den måten samler du inn ekstra informasjon om potensielle kjøpere. 

Slik bør annonsen utformes

Annonser er en kombinasjon av budskap og konverteringsknapp. Den visuelle utformingen speiler resultatet av alle vurderingene over. Kampanjens formål, budskap, målgrupper og plassering har alle sitt å si i den visuelle utformingen. 

Når du kommer fram til et resultat som oppfyller alle kriteriene, og som du er fornøyd med, kan du starte kampanjen. Sørg for å følger nøye med og optimalisere fortløpende. Er det noe som fungerer spesielt bra? Da bør du vekte det enda mer. Test, lær, gjør, gjenta!

Trenger du en nærmere innføring i alle begrepene rundt annonsering og markedsføring? Last ned vår a-å ordliste her, og lær mer om alt fra CTA, CPM, Native ads og andre ord og uttrykk.

ordliste annonsering

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!