Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Merkevarebygging

3 måter du kan bygge en sterkere merkevare i bilbransjen på

Merkevarer står for en tredjedel av bedrifters aksjeverdi, og for store ledende merkevarer vil verdien være enda høyere da de vil kunne forsvare høyere priser enn for tilsvarende produkter. Merkevarebygging er derfor spesielt viktig dersom du vil skape økonomisk vekst. 

Har du først brukt tid og ressurser på å etablere en sterk merkevare vil du kunne posisjonere deg på en langt bedre og enklere måte i markedet. En sterk merkevare vil gi større gjenkjennelighet og sterkere assosiasjoner hos forbrukeren. Til gjengjeld vil en svak merkevare ha lave følelsesmessige forpliktelser og lite gjenkjennelseseffekt. De vil derfor være avhengig av en konkurransedyktig pris og salgsfremmende markedsaktiviteter.

Vil du som bilforhandler bygge en sterkere posisjon i markedet kan du gjøre flere grep. Vi mener at følgende tre måter er viktig:

  1. Innsikt i bilkundenes behov og kjøpsvaner

    Bilbransjen er ofte preget av statlige reguleringer og lovendringer som påvirker kjøp og salg av biler. I Norge er det et ikke-bindende mål at alt salg av nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025. I forkant av dette har elbil-sjåfører allerede blitt favorisert i lang tid, både når det gjelder økonomi og fremkommelighet. Dette har ført til at lille Norge er det landet hvor merkevaren Tesla virkelig har etablert seg med nest størst markedsandel.   

    For bilforhandlere er det nok spesielt viktig å ta utgangspunkt i dagens bilde og hele tiden spørre seg selv om man er oppdatert på hva kundene ønsker og om deres behov dekkes.

    Vi vet at antall besøk i butikk for bilbransjen har gått nedover de siste årene. Spørsmålene bilkundene før stilte bilselgeren, stiller de nå til Google. Det er ikke engang sikkert at kunden har ett eneste besøk i butikk ved anskaffelse av en ny bil, fordi alt fra research til virtuell prøvekjøring og bestilling av ny bil kan nå gjøres digitalt.

    Den viktigste konklusjonen en bilforhandler kan trekke av dette er at å investere i en god og informativ nettside, med godt innhold i ulike former og formater, er noe av det viktigste de gjør. For dersom kundene ikke lenger oppsøker butikken (før de allerede har bestemt seg), så er det nettsiden som vil fungere som utstillingsvinduet. Den bør være innbydende med lekre bilder av bilmodeller slik at leseren kan kjenne følelsen av å kjøre den.


  2. Ha tydelige verdier og assosiasjoner til bilmerket 

    En merkevare representerer ofte mer enn selve nytteverdien av produktet. Når man kjøper seg en bil er det først og fremst for å dekke et transportbehov. Likevel vil det være vel så viktig for forbrukeren hvilken bilmodell man velger å kjøpe, fordi den representerer noe man ofte ønsker å bli assosiert med. Bilen kan representere alt fra sporty, velstående, trygg, urban; beskrivende ord som gjenspeiler den du er eller den du ønsker å fremstå som når du kjører bilen.

    I de færreste tilfeller stiller kunden med blanke ark og er åpen for alle bilmerker når kjøpsprosessen starter. De fleste av oss har allerede etablerte assosiasjoner til store merkevarer som Volvo, Audi, BMW og lignende. Utfordringene for de mindre bilmerkene er at det er vanskelig å endre på dette.

    Det du derimot kan gjøre, er å fokusere på å påvirke forbrukeren gjennom målrettet og langsiktig markedsføring slik at ditt bilmerke er med i evalueringsprosessen når de skal kjøpe seg bil. I kommunikasjonen bør det komme tydelig frem hvilke verdier som gjenspeiler bilmerket. Hvordan er det å kjøre bilen, sett bortsett fra at man får dekket et transportbehov? Hvilke verdier ligger til grunn og hvilke egenskaper forbinder man med bilmerket? Dette kan markedsføringen påvirke, og folk vil lagre det i underbevisstheten.

  3. Lag ulikt innhold til ulike målgrupper

    Det er ikke uten grunn at content marketing, eller innholdsmarkedsføring, har fått en renessanse innen digital markedsføring de siste årene. Først og fremst fordi de aller fleste kundene starter sin prosess med å innhente informasjon om og evaluere ulike biler på nettet.

    Godt innhold gir visse fordeler, som økt synlighet i Google og flere relevant besøk på nettsiden fra lesere som kommer via relevante søk i søkemotoren. Innhold av høy kvalitet som besvarer leserens spørsmål og utfordringer, leder leseren gjennom kjøpsreisen og bidrar til å ta riktig kjøpsbeslutning.

    Her må vi huske på at ikke alle har de samme utfordringene, stiller de samme spørsmålene eller har like preferanser. En ungkar i 40-årene og en småbarnspappa med 3 barn vil etter all sannsynlighet foretrekke helt ulike bilmodeller. Dersom man driver med vintersport og tilbringer mye tid på fjellet, er behovet for 4-hjulstrekk og mulighet for skiboks være viktig når de skal lete etter bil. Noen er opptatt av motorkapasitet og tekniske detaljer, andre bryr seg kun om funksjonalitet.

    Bruk dine konkurransefortrinn i innholdet du produserer, og fokuser på å skrive ulikt innhold til ulike målgrupper. Tenk over hva målgruppen egentlig lurer på når de først starter med å innhente informasjon til sitt neste bilkjøp.

    For å lettere gjøre jobben enklere kan det være lurt å lage personas. Jo bedre og mer treffende innhold du klarer å lage, desto mer verdifull vil du bli for målgruppen. Forsøk å fremstå som en ekspert i bransjen slik at kundene oppsøker deg når det er noe de lurer på.

Se andre episode av vår videoserie hvor vi følger Anders Berg gjennom sin kjøpsprosess når han skal kjøpe seg ny bil. 

kjopsreisen merkevarebygging

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!