Vi bruker cookies for å lagre brukerdata slik at vi kan forbedre din nettsideopplevelse.

×
Budstikka logo
Markedskampanje

6 måter du som annonsør kan utnytte Black Friday på

Black Friday har for alvor fått sitt inntog i Norge og de aller fleste butikker og nettbutikker har valgt å slenge seg med på det som tradisjonelt er starten på julehandelen.

Hvordan kan du som annonsør utnytte denne dagen- og gå fra røde til svarte tall i regnskapet?
 

Black Friday ble for første gang introdusert i Norge i 2010, og siden har dagen fått mer og mer oppmerksomhet. I 2018 dro nordmenn kortet for 3,7 milliarder kroner på Black Friday. Mange er kanskje skeptiske og mener at Black Friday ødelegger for den tradisjonelle julehandelen, men som annonsør er det mange måter du kan dra nytte av denne dagen.

Her er 6 gode grunner til hvorfor du bør annonsere i forkant av denne dagen.

  1. Folk er mer mottakelige for annonser rundt slike dager
    Når årets store handledag går av stabelen siste fredag i november florerer det med tilbud overalt. Black Friday er nå så godt innarbeidet i landet at folk bare sitter og venter på gode tilbud de kan kaste seg over. Faktisk har det blitt slik at folk forventer at alle har noe ekstra å tilby dem denne dagen. I 2017 fant et annonsebyrå ut at kundenes annonser mer enn doblet sine klikkfrekvenser under Black Friday. Hvis du som annonsør klarer å innfri kundenes forventninger om et tilbud, og samtidig tilby dem noe som er relevant, så har du lyktes med annonsen din. Innsikt i målgruppen er her en avgjørende faktor for å bryte gjennom reklamemuren og treffe målgruppen din med riktig budskap. 
     
  2. Få en kickstart på julehandelen
    Annonser i forkant av Black Friday kan være viktig for å gjøre folk oppmerksomme på butikken din og produktene, slik at de husker deg og kommer tilbake når julehandelen starter. Et smart trekk kan være å annonsere for nyhetsbrev slik at folk velger å melde seg på for ikke å gå glipp av gode tilbud. Dersom du klarer å få mange nye lesere av nyhetsbrevet gjennom Black Friday-annonseringen, har du et godt utgangspunkt til julehandelen.

  3. Tilstedeværelse
    Vis at du er tilstede og påkall oppmerksomhet gjennom annonsering. Da kan du benytte muligheten til å gjøre nye kunder bevisst på din butikk og dine merkevarer gjennom et godt tilbud. Dermed øker også sannsynligheten for at kunden vil komme tilbake ved en senere anledning. 

  4. Trekk folk inn i dine kanaler
    Vær smart og utnytt Black Friday til å trekke folk inn i dine kanaler. Gjennom annonsen din kan du opplyse om at kundene vil få en rabattkode. Rabattkoden kan publiseres på for eksempel Instagram, eller sendes ut via et nyhetsbrev, slik at du får leserne til å følge deg i andre kanaler i påvente av at rabattkoden skal publiseres.

  5. Treff de samme leserne til julehandelen
    Bruk den trafikken du får gjennom annonsene dine rundt Black Friday, og annonsér mot dem når julehandelen starter. Da vet du at de som ser annonsen din allerede er interessert i det du tilbyr. Det er dessuten mye enklere å nå frem til de som allerede har handlet hos deg enn det vil være til helt nye kunder. Informasjonskapsler lagres i 30 dager, noe som vil si at du kan bruke de samme leserne til juleannonseringen.

  6. Økt omsetning
    Når folk er i handlemodus sitter ofte pengene løst. Da kan det være lurt å møte de besøkende med et godt tilbud. Bruk muligheten til å kvitte deg med varer som opptar lagerplass eller som du sliter med å bli kvitt. Dersom volumet på salget ditt er såpass høyt kan det likevel veie opp for mindre avanse per produkt. Dermed går omsetningen likevel i pluss.

Hvordan du skal markedsføre budskapet på annonsene dine avhenger av hvor kjent merkevaren din er, og i hvilken kanal du annonserer. Kjente merkevarer trenger ikke bruke plass på å fortelle hva slags produkter de har på salg. Da holder det ofte å varsle om salget og det i seg selv vil være nok. Det viktigste er at annonsen din blir lagt merke til, og  forhåpentligvis vil de også huske på deg neste gang!

sjekkliste-markedskampanje

 

Motta våre nyeste blogginnlegg!